سه‌شنبه، مهر ۱۶

سهم کودکان ایرانی از زندگی شایسته

روز جهانی کودک می رسد و از هر طرف نوشته ای، ایمیلی یا فیلمی منتشر می شود که یادآوری کند ما در کشوری زندگی می کنیم که تمام پیمان نامه های بین المللی در مورد کودکان را پذیرفتیم اما از جایی که حق در این مملکت هرگز به رسمیت شناخته نشده و تنها از راه جنگیدن و با چنگ و دندان دست یافتنی خواهد بود، همچنان از تمام معیار های زندگی شایسته برای کودکان به دوریم. حقوق کودک هم بی تردید از همین مقولات است و تردیدی نیست که با شنیدن شعار" زندگی شایسته برای کودکان" باید دمی درنگ کنیم که ما برای تحقق این رویا چه کرده ایم و می کنیم؟ فراموش نکنیم که معیارهای آموزشی و نیازهای اولیه کودکان به خصوص در سالهای نخست کودکی در کشور ما از استانداردهای بین المللی فاصله ی زیادی دارند و فاجعه بار تر این که جان کودکان زیادی در همین مرز و بوم در معرض خطر قرار دارد. نبودن رویه یکسان در پیچ و خم قوانین کیفری و ابهامات قانون مدنی و عدم التزام کافی به پیمان نامه های جهانی که بر اساس تعهدات بین المللی دولت ملزم به رعایت آنها هست کودکان زیادی را به آستانه ی مرگ هدایت می کند. شاید روز جهانی کودک بهانه ای کوچک باشد که به خاطر بیاوریم تنها به دلیل همین ابهام ها و منطبق نبودن سن مسئولیت کیفری با سن بلوغ شرعی در دو سال گذشته کودکان زیادی را دیدیم که زیر 18 سال حکم اعدام دریافت کردند و پس از 18 سالگی به دار آویخته شدند.

از دست ندهید:

جش تولدهایی که آنها را به مرگ نزدیکتر می کند : کانون زنان ایرانی

تعيين سن بلوغ، مهمترين مسئله حقوق كودكان از مهرداد عزیز
و
ویژه نامه کمیته گزارشگران حقوق بشر به مناسبت روز جهانی کودک

محمد مصطفایی وکیل دادگستری :

یک روز پس از روز جهانی کودک محمدرضا حدادی به اتهام ارتکاب جرم در 15 سالگی اعدام خواهد شد

و سهم محمدرضا از امروز، روز جهانی کودک، وحشت از سایه ی طناب داری است که فردا بالای سرش خواهد بود. محمدرضا حدادی که متولد 27 اسفند 66 است و در 15 سالگی مرتکب قتل شده فردا در زندان عادل آباد شیراز اعدام خواهد شد.


البته در این میان نقش بستن کمربند ایمنی برای کودکان فراموش نشود!

تردیدی نیست که طرح یونیسف در خصوص اطلاع رسانی در زمینه ی ایمنی رفت و آمد و کاهش مرگ و میر کودکان در اثر تصادفات اهمیت ویژه ای دارد اما در این میان کاش اولویتی هم برای نجات جان کودکانی که زیر 18 سال از دستگاه قضایی حکم اعدام دریافت می کنند و بعد از 18 سالگی اعدام می شوند در نظر گرفته می شد.

پیام مهتاب کرامتی، سفیر صلح و حسن نیت یونیسف به مناسبت روز کودک البته بسیار دلنشین بود اما کاش سازمان یونیسف در ایران و سفیر محترم صلح و حسن نیت آن پیامی برای کودکانی که کفش هم به پا ندارند، چه برسد به ماشینی که در آن نیاز به بستن کمربند ایمنی باشد، می فرستادند. از انصاف دور نمی شوم البته و به خاطر می آورم که شبی که قرار بود سینا پایمرد در زندان اوین به دار آویخته شود مهتاب کرامتی هم یکی از کسانی بود که برای نجات جان سینا خود را به اوین رسانده بود. اما راستی خطوط قرمز رعایت و یا عدم رعایت حقوق کودکان در اقدامات و طرح های سازمان های بین المللی مثل یونیسف در ایران بر چه مبنایی تعیین می شوند؟

پی نوشت: اجراي حکم اعدام محمدرضا متوقف شد

تغییر برای برابری از دو روز پیش برای شانزدهمین بار فیلتر شده .

سایت تغییر را در این آدرس بدون فیلتر ببینید: http://change4equality.org